Home / Zelfvertrouwen / Van dromen naar daden

Van dromen naar daden

Van Dromen naar Daden

dream wish do

We kennen ze allemaal wel: meeliftende voornemens. Vaak  gemaakt rond Nieuwjaar, of nadat je stevig van jezelf hebt gebaald.

Welk voornemen heb jij gehad de laatste maanden? Heb je ze omgezet in successen? Of liften sommige voornemens misschien al lang met je mee?
Wat zou het lekker zijn als je deze meelifters omzet naar resultaten. Hoe je dat doet? Lees verder!

 

DAGDROOM OF SUCCES?

Voornemens zijn vaak dagdromerijen. Je fantaseert heerlijk vooruit over hoe geweldig je leven is als je voornemen werkelijkheid wordt.
Je droomt van een fit lichaam, een top baan, meer tijd voor jezelf, vul maar in.
Juist in moeilijke tijden is dagdromen fijn: in gedachten vertrek je naar een ideale wereld. Daarin gaat alles makkelijk. Iedereen werkt mee. Of in elk geval niet tegen. Er is geen ontevredenheid meer, alleen een voldaan gevoel.

HET ADDERTJE

Er zit een lastig addertje onder het dagdroomgras. Vooral voor mensen die te optimistisch zijn. Die meer dromen dan doen.

Als je dagdroomt of fantaseert denk je grotendeels vrij.
Een kenmerk van vrij denken is dat het vaak is ontdaan van haalbaarheid, redelijkheid en zelfs van morele verantwoordelijkheid.
Vrije gedachten hoeven geen afspiegeling te zijn van belangrijke dingen die je al hebt geleerd en ook niet van een werkelijke verwachting van je toekomst.
Hoe gaat dat bij jou?
In gedachten ben je waarschijnlijk gewoon ineens daar waar je wilt zijn. Natuurlijk besef je diep van binnen wel dat je er wat werk voor moet gaan verzetten. En knaagt er ook wel iets van twijfel: “zou het nu eindelijk lukken”.
Blijft  jouw voornemen in deze droomfase  “hangen” dan is de kans groot dat deze weer gezellig met je mee lift naar volgende jaren. Misschien wel je leven lang.

42369423_s

DE OPLOSSING

Wil je je voornemen omzetten van dagdroom naar succes? Volg dan dit 6- stappenplan:

Stap 1    Erkenning

Erken dat een dagdroom een waardevol seintje is dat je iets wilt veranderen en dat je er pas heen gaat bewegen als je er een realistische toekomstverwachting van hebt gemaakt.

 

Stap 2    Vergelijking

Vergelijk je dagdroom met je  huidige situatie. Benoem zoveel mogelijk verschillen tussen je huidige situatie en je dagdroomsituatie, met veel details. Gebruik er in gedachten al je zintuigen bij. Wat voel je nu en wat voel je als je je doel hebt behaald? Wie zie je nu en wie zie je dan?  Wat zeg je nu tegen jezelf en tegen anderen en wat dan? Wat hoor je nu? En wat hoor je dan? Wat doe je nu en wat doe je dan? En zo voort.

Belangrijk: maak vooral je doelsituatie zo specifiek en concreet mogelijk. Ons bewuste en onbewuste brein komt straks pas in actie als het kraakhelder is waar we heen willen.

 

Stap 3  Onderzoek

Bekijk je lijst met verschillen. Welke verschillen zijn belangrijk? Welke minder belangrijk? Welke kenmerken van je dagdroom zijn makkelijk haalbaar, welke lastig haalbaar? Bevraag jezelf flink.

 

Stap 4  Stappenplan

Maak een stappenplan. Geef hier in aan wat je kunt doen om de verschillen tussen nu en je dagdroom te overbruggen. Begin met de makkelijkste stappen: de kleine haalbare verschillen. De lastigste het laatst. Geef per stap aan hoe lang je er over mag doen. Wees aardig voor jezelf en realistisch.

 

Stap 5  Visualisatie

Na het maken van het stappenplan visualiseer je je doel zo helder mogelijk. Lees vervolgens je stappenplan aan jezelf voor. Begin bij het eind: start met de laatste stappen en vanaf daar stap voor stap terug naar de eerste stap.

Zeg bij elke stap tegen jezelf: “ik ben nu succesvol omdat ik …. heb gedaan/gelaten/ gezegd/gedacht/gevoeld”.

Verander de stappen als een stap aanvoelt als te klein, te groot of niet op de juiste plaats.

 

Stap 6  Uitvoeren

Voer je stappenplan uit. Begin bij de eerste makkelijkste stap. Noteer elk succes in een logboek. Wist je dat de meest succesvolle mensen ter wereld zo’n logboek met successen bij houden? Het zorgt voor een gevoel van invloed, kracht en tevredenheid! Met dit positieve gevoel is het gemakkelijker je aan je stappenplan te houden.

Tip:  Vergeet je omgeving niet. Niks zo vervelend dan een omgeving die jouw plan saboteert. Het zou ideaal zijn wanneer jouw doel goed voor jou én goed voor anderen is.

 

Welke droom ga jij omzetten naar daden?